Følg mig på Bloglovin

Follow on Bloglovin

mandag den 17. februar 2014

Mit have eventyr

Det er magisk at overtage en have for alt,  hvad der kommer op er som små skatte. Først var jeg træt af,  at overtage i Januar for så kunne jeg ikke nå at komme blomsterløg eller hvidløg i jorden - men takket være det milde vintervejr nåede jeg det hele, i mine første uger i Paradishuset.

På sin vis var Januar perfekt,  for så kan jeg let følge årets gang i min nye have fra start til slut. Og i kan alle sammen komme med på tur i min eventyrhave.

Det var kærlighed ved første blik - godt nok synes jeg ikke helt den er så stor, som jeg havde drømt om,  men jeg skal nok få plads til alle mine drømme. Det var alle rummene i haven jeg faldt for.  De mærkelige gamle træer - Hindbær hegnet - masser af roser og at haven er i flere niveauer. Den kæmpe store åbne udestue,  hvor alle mine tomat planter og chili skal bo. Og min køkkenhave kommer til, at være fint lukket inde af buske og træer til den ene side og et kæmpe stakit til den anden - som de gamle kloster haver i england. (det var godt nok mure der var rundt om dem...)

Min far har masser af træ så snart begynder vi, at lave højbede - af genbrugs træ selvfølgelig. Jeg kan bedst lide,  at genbruge ting (nu vi er ved det genbrugs stationer,  hvor man ikke må klunse er RØVSYGT - jeg kan næsten ikke holde det ud - det er så meget bedre for planeten,  hvis der var mere system i genbrugsstationen og man ikke bare kastede det op i en container for derefter at brænde det - hvaf hvis nogen lige stod og manglede det DU lige har kylet i en container... Hov side spor... Tilbage til haven)

Hver morgen når ungerne er afleveret går jeg en tur og ser hvad der er sket siden sidst - det er simpelthen så dejligt - lige meget, hvor trist jeg er over de små ting der går mindre godt lige nu - er jeg 100 % i bedre humør efter mine gå ture der ude.
Og så kan jeg jo dele det hele her med jer - hvem ved måske bliver i også i bedre humør?



1 kommentar:

  1. Hej Marie,

    Det er så dejligt og sjovt at læse om dine følelser for din have - for jeg har det præcis ligesådan. Jeg har lige taget dækket af vores rosenbede, og nedenunder pibler det nu frem med forårsbebudere af den ene og den anden slags. Samtidig går jeg rundt og kigger på små skud på alt fra frugttræer til syrener. Vi overtog jo Gården i sommerferien sidste år, så der stod alt i fuldt flor, men forandringen fra vinter til forår er næsten ligeså dejlig :-) Nu går jeg snart i gang med forspiring af kartofler. Tillykke med haven - en lise for sjælen :-)

    SvarSlet