Følg mig på Bloglovin

Follow on Bloglovin

fredag den 22. november 2013

Æble kanel muffins

På denne tid af året er der så mange dejlige æbler - jeg har selv været så heldig, at få en hel masse skønne æbler af Jonathans søde dagplejemor. Der er blevet lavet masser æblegrød, så nu trængte jeg til, at lave nogle muffins. For er der noget bedre end at bide i sådan en lille bid af himmerige?

De fleste mennsker kan godt lide kanel og æbler sammen - og jeg elsker det. Men jeg havde lyst til at prøve noget nyt og det måtte gerne ligne en brunsviger lidt (jeg er nemlig vild med brundsvigerens huller - noget jeg kommer til at savne utrolig meget ved Nordjylland. Der er virkelig passion for brunsviger her oppe).

Så en ny opskrift måtte findes - og blev fundet. Selv om jeg måtte lave den lidt om for, at den passede til mig. Sådan er det jo tit med opskrifter. Så her kommer den. - Jeg håber i vil elske den lige så meget som jeg - og alle de dejlige mennesker jeg serverede dem for i Moder Jords Have til Trommedag i søndags.

Muffins med æbler og kanel - med et strejf af Nordjylland

Bag dem ved 180 grader i 26 min.

Dej:
2 dl kærnemælk
1 tsk salt
1 tsk bagepulver
4 dl hvedemel
2 æg
125 g smør, i små tern
1 tsk vaniljesukker ellwe økologisk vanilje fra urtekram
1 1/2 dl sukker

Kanel topping:
1 dl mel
60 g flydende margarine
2 spsk kanel
1 dl brun farin

og 2 æbler skåret i tyndebåde og bagefter halveret på midten

Pisk smør, vanilje og sukker luftigt. Tilsæt et æg af gangen imens du stadig pisker. Kom mel, bagepulver og salt i. Rør det sammen imens du tilsætter kærnemælken.

Fyld muffinsforme halvt op med dej.

Bland margarine, kanel, mel og brun farin sammen og fordel det på toppen af alle muffins.

Brug de halve tynde æble både til at trykke lidt af toppingen ned i dejen og kom ca 3 stykker æble i hver.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar